Geplaatst op 4 maart, 2013
Geluidsemissie bij motorsporten is een continue zorg voor de club. Te hoge emissie leiden tot klachten in de omgeving en druk op de afgegeven vergunningen. Niet zelden leidt dit tot vergaande beperking van de vergunde waarden en zelf sluiting van het terrein.De geluidsemissie tussen de motorrijders, kan afhankelijk van gebruikte dempers en rijstijl sterk variëren. Enkele individuele motorrijders kunnen zodoende de emissie naar de omgeving sterk verhogen. Door de geluidemissie van de motoren tijdens de race continue te meten, kunnen motorrijders met te hoge emissie snel worden herkend en uit de race worden genomen, waardoor de totale emissie naar de omgeving binnen de normen blijft. Het dynamische meetsysteem vervangt de nu gangbare statische meetmethode, welke voorafgaand aan de race de emissie van de motoren onder vaste condities meet. Deze methode zorgt voor extra geluidemissie naar de omgeving en daarnaast is de vastgestelde emissie niet altijd representatief voor de emissie van de motor tijdens de race. Het munisense meetsysteem meet de geluidbelasting van de individuele motoren, onafhankelijk van de positie op de baan en meet tevens de identiteit van de motorrijder door uitlezen van de MyLaps transponder. Op basis van deze gegevens wordt elke omgang de emissie bepaald. Mylaps zal het systeem wereldwijd distribueren en verzorgt de 24x7 ondersteuning. Het systeem wordt onder de naam Mylaps geluidmanagement naar de markt gebracht.