Geplaatst op 15 december, 2014
Rotterdam, 15 december 2014. Intelligente dynamische verlichting worden steeds vertrouwder en bieden substantiële verlaging van het energiegebruik en lichtvervuiling, alsmede volledig online beheer. Probleem bij deze verlichting is de potentiële leveranciers afhankelijkheid, door bedrijfseigen protocollen. In het pilot project havenspoorpad wordt het nieuwe ALiS protocol gebruikt om dynamisch verlichting van meerdere leveranciers aan te sturen. Munisense werkt nauw samen met andere leveranciers en de ASTRIN organisatie om de ALiS standaard vorm te geven. De implementatie van het munisense deel van het havenspoorpad is gebaseerd op hetals vijf jaar beproefde EUREL lichtbeheer systeem (gebaseerd op het munisense INSIGHTNOW™ platform), welke de standaard zigbee protocollen gebruikt. Kracht van dit concept is dat de draadloze verkeersdetectoren (combi vn radar/Infrarood technologie), volledig autonoom, en op basis van een vooraf ingestelde “policy”, de verlichting besturen. Dit betekent dat bij uitval van onderdelen van het systeem (gateway, cloud platform, etc). de functie behouden blijft. Andere noviteit is dat de verkeersdetectoren ook tijdens de dag (dus als geen spanning aanwezig is), blijven functioneren en verkeersdrukte op het fietspad real-Time blijven doorgeven, deze informatie kan dan in andere smart-city toepassingen worden gebruikt.